مــــــــــاي اجـــــــــــــي .افلام.العاب.اغني.صور.برامج2010


مــــــــــاي اجـــــــــــــي .افلام.العاب.اغني.صور.برامج2010


 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

تعلن اداره منتدي ماي اجي علي تقديم الجديد والجديد
AHMED  FEQY

شاطر | 
 

 كلمات خطيره ..........لازم نتجنبها..........إنتبه

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
admin
المدير العام
المدير العام
avatar

عدد المساهمات : 111
تاريخ التسجيل : 05/06/2009

مُساهمةموضوع: كلمات خطيره ..........لازم نتجنبها..........إنتبه   الخميس يونيو 11, 2009 9:28 am

بسم الله الرحمن الرحيم
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اَللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ: إِنَّ اَلرَّجُلَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ، لَا يُلْقِي لَهَا بَالاً، يَهْوِي بِهَا فِي اَلنَّارِ، أَبَعْدَ مَا بَيْنَ اَلْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ .

لذلك:


اليكم كلمات خطيره جدا تودى الواحد فى داهيه وهو مش واخد باله وللأسف كتير مننا بيقولها ومش فاهم معناها .......لذلك
انا جيبالكم النهارده كلمات لازم لازم نتجنبها مش هطول عليكم .
اليكم الأن ....................

* (( يدى الحلق للى بلا ودان))

وسبب التحريم ان الكلمه دى معناها انك بتعدل على ربنا فى تقسيم الرزق وده طبعا حرام وكفر بنعمة الله عليك لانك مش راضى بللى ربنا قسمهولك.

* ((فلان ربنا إفتكره))
وسبب التحريم ان الكلمه دى معناها ان ربنا كان ناسيه ولما إفتكره خده ، بقى ده كلام بزمتك. حرام طبعا لان ربنا ما بينساش حد .
* ((والنبى ، والكعبه الشريفه ، وحياتى ، والختمه الشريفه ، ورحمة أبويا و امى ............ وماشابه ذلك ))

وسبب التحريم انك بتحلف بغير الله ودى كلمات من الكفر وليعاذ بالله.







طب نعمل ايه وكلمة والنبى فى لسانا عالطول .




لما تقولها قول لا إله إلا الله مباشرة وعود لسانك ان مش تقولها تانى .

* ((لا حول الله يارب ))

اما دى بقى مصيبه لانك كده بتقول ان ربنا مالوش لاحول ولا قوه ، والكلمه دى بتتقال لما واحد يحصله كارثه او مصيبه او ابتلاء فتلاقى اللى قدامه قال لا حول لله وده طبعا كفر بالله .
اومال تقول ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تقول "لاحول ولا قوة الا بالله" او "ياحول الله"





* ((ده احنا زرنا النبى ))

وسبب التحريم انك بتشبه الضيف اللى زارك بالنبى وده بردو حرام وغلط. هى صحيح زيارة هذا الشخص طيبه وجميله لكن مش لدرجة انك تشبه بالنبى .





* ((يلعن ابو الزمن اللى ..........))

ودى بردو كلمه مصيبه لانك بتلعن الزمن !!!!!!!!







أوتدرى من هو الزمن (الدهر) ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟







الزمن هو الله ألم تسمع حديث ابى هريره:







عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - : ( قال الله عز وجل : يؤذيني ابن آدم يسب الدهر ، وأنا الدهر بيدي الأمر ، أقلب الليل والنهار ) .







ومنها رواية للإمام أحمد : ( لا تسبوا الدهر فإن الله عز وجل قال : أنا الدهر الأيام والليالي لي أجددها وأبليها وآتي بملوك بعد ملوك ) وصححه الألباني .







جاء الحديث بألفاظ مختلفة منها رواية مسلم : "قال الله عز وجل : يؤذيني ابن آدم يقول : يا خيبة الدهر ، فلا يقولن أحدكم : يا خيبة الدهر ، فإني أنا الدهر أقلب ليله ونهاره فإذا شئت قبضتهما ".








ولهذا أثبت الله الأذية في القرآن الكريم فقال تعالى : {إن الذين يؤذون الله ورسوله لعنهم الله في الدنيا والآخرة وأعد لهم عذابا مهينا }(الأحزاب 57)، ونفى عن نفسه أن يضره شيء فقال تعالى : {إنهم لن يضروا الله شيئا }( آل عمران 176) ، وقال في الحديث القدسي : ( يا عبادي إنكم لن تبلغوا ضري فتضروني ) رواه مسلم .















* ((الزمن غدار ))

والسبب لنفس السبب السابق .










* فى بقى حاجه كمان سمعتها فى اغنية عبد الحليم حافظ من زمان لانى الحمد لله خلاص قاطعت الاغانى بس افتركتها فقولت اقولكم عليها لحسن ترددوا الاغنيه وانتم مش واخدين بالكم

فى اغنيه من اغانيه قال كلمة (( قدر احمق الخطا )) ..... استغفر الله العظيم






انا مش هتكلم فيها كتير........





بس بدعيله ربنا يسامحه عليها ....











ماهو القضاء والقدر من الله يبقى ازاى يقول كده ربنا يسامحه بقى .













...لا تبخلو عليا بالردود...










(مش منقول ولكن مقتبس بعضه )









( تتبع )







الجزء الثانى







بعد السلام والتحيه











تكملة للموضوع السابق اليكم كلمات اخرى شائعه فى مجتمعنا احذروها .................











- تجد الكثير من النساء خاصة يقولن .....










(اسم النبى حرصه وصاينه)








وطبعا دى كلمه حرام جدا لانها بالشكل ده نسبت حماية هذا العبد للنبى يعنى ان النبى هو اللى حاميه وطبعا هنا فيها نكرانيه لله.











- وتجد العديد من الناس يقولون ..........










(مدد يا سيدى الحسين مدد...... وماشابه ذلك)









وطبعا بردو ده حرام ، ذى بردو اللى يروح يدعى عند الحسين ويقول وحياتك يا سيدى يا حسين تخلينى اخلف مثلا او ابنى ينجح او شىء اخر وانتم طبعا عارفين .










- وتجد اناس يقعون فى خطأ كبير وهو على سبيل المثال :








ان تجد شخص يعبر الشارع وكادت سياره ان تدهمه ولكن جاء شخص اخر باعده عنها فتجده يقول له ( يااااااااااه لولاك يا اخى كنت الوقت فخبر كان ) .









والحرام فى كده انه نسب انقاذه من الموت له .








طب اومال يقول ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟








يقول يااااااااااااااه الحمد لله اللى خلاك تقف فطريقى عشان تحشنى ويشكره وخلاص ولله الشكر والحمد.











- تجد ايضا اناس كثيرون يقولون .......... مثلا يعنى :









( ياه ده الامتحان كان صعب جدا ،( لو ) وخد بالك من الكلمه دى( لو ) ربنا خد بيدى ونجحنى ده انا أصلى ركعتين او أطلع قرشين).









هتسألنى تقولى .....








طب ما هو الراجل كلامه نضيف اهو ايه الغلط فى كده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟









هقولك انه كده كأنه بيشترط على الله انك ياربى لو نجحتنى هصلى او هطلع فلوس ما نجحتنيش لا هصلى ولا هطلع فلوس . شوفت بقى انها كلمه خطيره ازاى .











- ايضا مثل ذلك من ينذر نذرا ( ندر يعنى ) فتجده








(ينذره للسيده عائشه او فاطمه ويروح يفرق شمع وحاجات تانيه كتير).










بردو حرام لان الواحد مفروض يطلع اللى عايزه لله فقط مش عشان حد تانى حتى لو كان من اهل بيت رسول الله ( صلى الله عليه وسلم).










- اقولك بقى على حاجه كمان بس ماتزعلش منى ولا تقول لأ بقى انتى كده محبكاها اوى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!










طب صلى على حبيبك الاول ( صلى الله عليه وسلم )









مش بتلاقى كتييييييييييييييييييييييييير اوى من البنات ماسكين ورده ويقولو ( بيحبنى ، مابيحبنيش.............) ولو جت اخر نتفه فى ورق الورده بيحبنى تجرى وتقول .............








هيييييييييييييييييييييييه بيحبنى بيحبنى للللللللللللللللللللولى وتزغرت اوى ، اما بقى لو جت مابيحبنيش عدوك ، تلاقى وشها جاب ميت لون واضايقت كده وقلبت وشها 111 . وتلاقيها قالت خلاص مافيش فايده ............ وتعيط وتلاقيها مكتئبه .








صح والله بنشوف كده كتير اوى ...









اهو ده حرام !!!!!!!!! تعرف ليه لانهم متخيلين ان الورده هى اللى بتحدد مستقبلهم .









هتقولى لا بس فى ناس بتعملها من اجل اللعب ، يعنى بيلعب هيشوف يعنى ممكن الورده تقوله ايه ...............








اقولك طب ليه مايصليش صلاة استخاره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ويدعى يقول "يارب اللهم انى استخيرك فى امرى ان كان خيرا فاكتبه لى وان كان شرا فابعده عنى ".








ها .......... شوفت بقى ان الوقت اللى هيضيعو فى نتف الورده يروح احسن يصلى ركعتين استخاره ازاى ، واهو على الاقل يكسب ثواب الصلاة.










- ايضا هناك اشخاص عاشقون الصحف والمجلات تجدهم يأتون بالصحيفه كل يوم واول صفحه يفتحوها هى (حظك اليوم) بغض النظر عن صفحة الحوادث يعنى .










وبردو ده حرام هتقولى لا والله ده الناس بتعملها حب استطلاع هقولك مانا كنت كده لحد ما بقيت اصدق وبقيت اثق فيها بس مش لدرجة انى اروح اشتريها مخصوص يعنى . لكن بقيت لما اشوف اى جريده اروح اشوف فيها حظى لحد ما سمعت الشيخ بيقول ان ده حرام ولازم نتجنب ذلك.








ممكن تقولى لأ بس كتير من الكلام ده بيطلع صح هقولك









"كذب المنجمون ولو صدفوا"











وفى النهايه ارجو ان تستفيدو من هذا الموضوع وبعتذر لو كان طويل شويه وتقبلوه منى بكل حب وارجو ان ترسلوه لاصدقائكم











ومنتظره ردودكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://mayegypt.own0.com
admin
المدير العام
المدير العام
avatar

عدد المساهمات : 111
تاريخ التسجيل : 05/06/2009

مُساهمةموضوع: تكمله   الخميس يونيو 11, 2009 9:33 am

( ياكل مال النبى ويحلى بالصحابه )


هو مين ده اللى يجرؤ يعمل كده ، لا حول ولا


قوة الا بالله ليه احنا وصلنا لدرجة اننا ندخل

الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابة

والاشخاص الجليله فى كلامنا وامثالنا

وتهريجنا . يعنى حاجه فعلا غريبه جدا .















( انا ادعى على ولدى واكره اللى يقول امين )


مثل حرام جدا لان الرسول عليه الصلاة

والسلام نهانا عن الدعاء على اولادنا فى

حديث


رواه أبو داود في السنن :

(لا تدعوا على أنفسكم ولا تدعوا على أولادكم ولا تدعوا على خدمكم ولا تدعوا على أموالكم لا توافقوا من الله تبارك وتعالى ساعة نيل فيها عطاء فيستجيب لكم ) سنن أبي داود .














( مايكونش عندك العز ده كله واروح اقول عشانا عليك يارب )



استغفر الله العظيم ، هو الرزق ده مش

بتاع ربنا سبحانه وتعالى يبقى اذاى نقول

الكلام ده بس ، لازم نقتلع عنه تماما .















( بركه يا جامع )




المثل ده اصله الحكايه دى :

كان فى واحد

مش عايز يخرج للصلاه فى الجامع فأخرها

عشان مايروحش يصليها فى الجامع

لكن افتكر ان الناس اللى متعوده تشوفه فى

الجامع هيقولوا " ما لنا لا نرى فلان بيننا " ،

فقرر انه يخرج وخلاص طبعا رياء عشان

الناس بس ماتتكلمش . و اثناء سيره للجامع وجده

مغلق فراح قايل الكلمه دى " بركه يا جامع "

على

اساس انها جت من الجامع مش منه.

واحنا

بنردد الكلمه ومش عارفين معناها . وطبعا

هى حرام لان معنى الكلمه مدفون فى معنى

القصه مش بالكلمه نفسها .














( اكل الدهر عليه وشرب )



ينفع كده طيب ، واحنا عارفين ان الدهر هو

الله ، استغفر الله العظيم .















( على الحرام من دينى )


ايه الكلام الغريب ده ، حلفان حرام جدا .










( انا واخويا على ابن عمى وانا وابن عمى

على الغريب ).



اللى قال المثل ده نسى ان المسلمون اخوة ،

فقد قال الله سبحانه

وتعالى فى كتابه العزيز :


( إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ).
















( ان كان ليك صاحب لا تناسبه )


ليه يعنى ايه السبب ؟













( خد من التل يختل )


ويتقال المثل ده لما تيجى تتصدق وتطلع شىء لله ، وبالطبع

ده قول شيطانى . لان الشيطان هو اللى بيقول كده ليحرمنا

الحسنات والثواب اللى ربنا بيجازينا بيه .














( قالوا للحرامى احلف ، قال جالك الفرج )


دعوة للحلفان بالله باطلا .















( ده بياكل رز مع الملايكه )



يا اخى حرام عليك هى الملايكه بتاكل اصلا عشان تأكله انت

معاها ، الملائكة لا تاكل بدليل قوله تعالى :

: " هل أتاك حديث ضيف إبراهيم المكرمين ، إذ دخلوا عليه فقالوا سلاماً ، قال سلام قوم منكرون ، فراغ إلى أهله فجاء بعجل سمين ، فقربه إليهم قال إلا تأكلون "






( تتبع )








مشكـــــــــور مــــــــــروركم

و



منتظره ردودكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://mayegypt.own0.com
 
كلمات خطيره ..........لازم نتجنبها..........إنتبه
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
مــــــــــاي اجـــــــــــــي .افلام.العاب.اغني.صور.برامج2010 :: =-- (المنتديـــات العــامـه) :: الـمـنـتـدي الإســلامــى-
انتقل الى: